Ako ovládať virtuálnu realitu myšlienkami?

Virtuálnu realitu a PC hru nemusíme ovládať len klávesnicou alebo joystick-om. Môžeme to dať
energiou mozgu, bez fyzickej sily a pohodlne – cez snímač. Hranie hier sa posúva na nový level
poznania. Čo ovplyvňuje vašu mentálnu silu a ako dlho trvá nášmu mozgu, kým pohneme objektom
v hre? Ktorý objekt pritiahne našu myseľ ako prvý a ktorý ako posledný?
Silvia z FEIT UNIZA skúmala vo svojej záverečnej práci faktory, ktoré hranie hry ovplyvňujú.
Výskumom a získanými výsledkami môže navrhovať a vyvíjať hry a tiež odporučiť ako a kedy ich hrať.
Sama vytvorila niekoľko špeciálnych textúr, ktoré váš mozog stimulujú. Dokonca sa jej podarilo
vytvoriť virtuálnu klávesnicu, na ktorej vie pomocou zraku písať slová.

Ovládanie hry – mozgom cez snímač

Náš vizuálny vnem je stimulovanými vonkajšími vplyvmi neustále. Vizuálna kôra produkuje signály,
ktoré snímač zachytí a pretransformujeme do príkazov. Silvia použila vo svojej práci prvý komerčný
snímač, ktorý je na hranie hier prispôsobený – NextMind.
Pripojením snímača k hernému enginu Unity vytvoriila 3D simulované prostredie, v ktorom ovládala
hru signálmi z mozgu. Na objekty v prostredí je aplikovaná špeciálna textúra, ktorá stimuluje vizuálny
vnem. Snímač ponúka interné metódy, ktorými sa dá zistiť, na akú percentuálnu hodnotu sa osoba
vizuálne sústredí na objekt v hre. Ak zachytí signál z mozgu, ktorý má požadovanú úroveň na
spustenie naprogramovaného príkazu, vykoná sa požadovaná akcia – napríklad zmena farby kocky.

Čo ovplyvňuje sústredenie – myseľ – hru

  • ľudská vyčerpanosť a únava
  • zameranie mysle na iné podnety
  • rôzne prevedenie textúr v hre vrátane farieb a polôh objektu

„Bolo prekvapením, že aj keď som sa cítila ok, tak o 21:00 hod. môj mozog vyhodnotil, že žiaden
objekt nezosníma…“ hovorí Silvia. Aj keď sa necítime unavení, náš mozog vníma celodennú aktivitu a
medzi jednou a druhou myšlienkou preskakuje až 6200-krát.

Kto je Silvia

  • gamedizajn je pre zážitok aj zábava, rovnako ako ovládanie vyšších úrovní a programovania
    v Unity
  • má rada výzvy, dosiahla najväčší počet modulov v AI a strojovom učení v Letnej škole
    strojového učenia (LUIZA UNIZA)
  • pokračuje v doktorandskom štúdiu na FEIT UNIZA, v ktorom bude vyhodnocovať signály už
    oveľa väčšej časti mozgu s komplexnejším EEG snímačom
  • netrénuje rada len mentálne a v Gamelabe na FEIT UNIZA, ale aj fyzicky, šport spája
    s turistikou a geocachingom na Slovensku alebo aj letnej dovolenke v Chorvátsku či Taliansku

„Z katedry multimédií a informačno-komunikačných technológií som mala celé vybavenie, od
snímača cez virtuálnu realitu. Kedykoľvek som na nej mohla pracovať, zo školy, z domu aj z internátu.
Celú prácu mi to zjednodušilo a ja som sa mohla venovať už len kreatíve a programovaniu,“ hovorí
Silvia o svojej skúsenosti a zdieľa nadšenie z komunity ľudí na FEIT UNIZA.

Chceš mať moc ovplyvňovať osud seba aj spoločnosti? Na FEIT ju máš.

Si súčasťou veľkých riešení, môžeš ovplyvňovať budúcnosť už dnes, ako Silvia.

Chceš vidieť aj ďalších ľudí z FEITcity? Pozri si FEITstories …